понеделник, 10 май 2010 г.

Идеалният учебник по философия

Уважаеми колеги,
След като се уверихте, колко "затрудняващи" са съществуващите учебници, искам да ви поканя заедно да създадем проект за "идеалния" учебник по философия. Да помислим за учебник-"улеснител", по който учениците да учат с удоволствие и който да стимулира свободата и творчеството на учителите.
  • Как би трябвало да изглежда този учебник?
  • Какви теми да предлага?
  • По какъв начин?
  • Как да е структуриран?
  • Какви текстове да включва?
  • Какви въпроси и задачи бихте формулирали?
  • Какво заглавие да има?

4 коментара:

  1. 1)Как би трябвало да изглежда този учебник?
    Текстът да бъде подреден и да е изписан с достатъчно едри букви, като отстрани да бъде оставено място, за да се дават значенията на термините, които се използват в дадения урок.
    2) Как да е структуриран?
    Да е разделен на две части: В първата да се разглеждат проблеми от общ характер ; Във втората част да са дадени кратки статии за десетина по важни философи включващи биография от няколко изречения и кратко изложения на философията има (до 1 стр.), като след всяка статия да има „програмен” текст на съответния автор (около 8-9стр.).
    3)Какви теми да предлага?
    В първата част: философският подход, истината, скептицизмът, мъдростта и агностицизмът и подобни.
    Във втората част следните автори: Талес, Платон, Аристотел, Августин, Бейкън, Декарт, Кант, Хегел, Ницше, Витгенщайн.
    4)По какъв начин?
    Общите теми да бъдат с провокативен характер, не толкова да излагат решения на проблема, а по-скоро да задават дискурс за размисъл. Текстовете на авторите да показват класически подходи към тези проблеми. Така смятам, че в първата част ученикът ще бъде провокиран да разгледа определени проблеми и ще бъде раздразнен, че не му се дават(препоръчват) конкретни решения, а във втората ще му се представят класически подходи за решаване.
    5)Какви текстове да включва?
    Освен статиите на съставителите в първата част и въведенията към оригиналните текстове във втората, да има отделени 10 страници накрая за биографии (невключени във втората част) и интересни случки около живота на известни философи; също и една страница за препоръчвани съчинени за по-заинтересованите.
    6)Какви въпроси и задачи бихте формулирали?
    В първата част освен въпроси от общ характер помагащи на ученика да провери дали е усвоил основните понятия, и такива с провокативен характер: „Смятате ли, че въпроса за истината може да бъде решен?”, „Мъдрост срещу агностицизъм или агностицизмът е вид мъдрост?”; във втората въпроси за есе.
    7)Какво заглавие да има?
    Философия

    Александър Димов

    ОтговорИзтриване
  2. * Как би трябвало да изглежда този учебник?
    Корицата- жълт фон една голяма червена ябълка в центъра леко гризната, а под нея голите Адам и Ева (с листа) гледащи към ябълката ;)
    * Какви теми да предлага?
    Започваме с първата и най-важна тема за смисъла на живота. После за границите на познанието. Методите на философията. Как да работим с философски текст. Развитието на философията в частните науки- психология, политика, физика. За съществуването на Бог. Античността- златната епоха на философията- Софистът, скептикът, теоретикът. Просвещението- нова надежда за философията. ХХ век- кризата на науките.
    * По какъв начин?

    Учебникът да изобилства от картинки, които да бъдат анализирани. Практически задачи, които отпращат към видео материали в нета. Поставяне на задачи за анализ на филми и късометражни също. Текстът да не бъде написан сериозно в скучен научен стил, а с повече въображение и хумор. По лежерен стил в съдържанието на материала. Никаква инфо за биографията на някакви философи, а само най-интересното и вълнуващото от учението им с картинки- може и карикатурки. Въобще произведение на изкуството ;)
    * Как да е структуриран?
    Като списание, което с желание четем
    * Какви текстове да включва?
    Само фрагменти за сравнителен анализ.
    * Какви въпроси и задачи бихте формулирали?
    Важно е да са формулирани на езика на ученика доколкото е възможно
    * Какво заглавие да има?
    Дръзни да знаеш!

    Надежда Стойкова- Nadine

    ОтговорИзтриване
  3. Ситуацията май е като тази със съществуващите в момента учебници - нито един няма нищо общо с другия, освен заглавието :)
    Идеите и на двама ви са много интересни. Стилът е много различен и същевременно и двата проекта имат своя вътрешна логика.
    Какво мислят останалите колеги?

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте!
    Ето няколко предложения и от мен за идеалния учебник!
    1. Как да изглежда?
    Учебникът трябва да е в ярък цвят с интересна корица, чичто заглвна снимка да поражда любопитство. Задължителна част от него е хубаво да бъдат картинки или снимки, на автори или конкретни моменти, но този нагледен материал да е с хубаво качество, в противен случай по - добре без него.
    2. Как да е структуриран?
    Главните теми да бъдат отделени и с различен шрифт, а под тях заглавията на уроците.
    Самите уроци да започват с въпроси за дискусия свързани с миналите уроци и така да става преходът към настоящия нов урок.След тази малка дискусия да бъде урокът, на който ясно да са отделени важните точки, с различен цвят, а накрая да има схема или табличка, с най - важното, което може да се запомни. Текстът трябва да е написан на стил достъпен и разбираем за възрастта и background, с който разполагат.
    3. Какви текстове да включва?
    Най - добре оригинални. Ако няма такива би било полезно след всеки урок да има библиография от 3 - 4 заглавия на книги или статии, които са базови, лесно намираеми и свързани с настоящата тема.
    4. Какви въпроси и задачи?
    Под формата на дискусии и ролеви игри, а не 4 -5 въпроса, които са свързани със взетата тема и са написани като за изпит. Трябва да е нещо , което да се очаква с нетърпение, а не да поражда тягостност или притеснение.
    6. Да филостваме, защо пък не!

    ОтговорИзтриване