След като се уверихте, колко "затрудняващи" са съществуващите учебници, искам да ви поканя заедно да създадем проект за "идеалния" учебник по философия. Да помислим за учебник-"улеснител", по който учениците да учат с удоволствие и който да стимулира свободата и творчеството на учителите.
- Как би трябвало да изглежда този учебник?
- Какви теми да предлага?
- По какъв начин?
- Как да е структуриран?
- Какви текстове да включва?
- Какви въпроси и задачи бихте формулирали?
- Какво заглавие да има?
1)Как би трябвало да изглежда този учебник?
ОтговорИзтриванеТекстът да бъде подреден и да е изписан с достатъчно едри букви, като отстрани да бъде оставено място, за да се дават значенията на термините, които се използват в дадения урок.
2) Как да е структуриран?
Да е разделен на две части: В първата да се разглеждат проблеми от общ характер ; Във втората част да са дадени кратки статии за десетина по важни философи включващи биография от няколко изречения и кратко изложения на философията има (до 1 стр.), като след всяка статия да има „програмен” текст на съответния автор (около 8-9стр.).
3)Какви теми да предлага?
В първата част: философският подход, истината, скептицизмът, мъдростта и агностицизмът и подобни.
Във втората част следните автори: Талес, Платон, Аристотел, Августин, Бейкън, Декарт, Кант, Хегел, Ницше, Витгенщайн.
4)По какъв начин?
Общите теми да бъдат с провокативен характер, не толкова да излагат решения на проблема, а по-скоро да задават дискурс за размисъл. Текстовете на авторите да показват класически подходи към тези проблеми. Така смятам, че в първата част ученикът ще бъде провокиран да разгледа определени проблеми и ще бъде раздразнен, че не му се дават(препоръчват) конкретни решения, а във втората ще му се представят класически подходи за решаване.
5)Какви текстове да включва?
Освен статиите на съставителите в първата част и въведенията към оригиналните текстове във втората, да има отделени 10 страници накрая за биографии (невключени във втората част) и интересни случки около живота на известни философи; също и една страница за препоръчвани съчинени за по-заинтересованите.
6)Какви въпроси и задачи бихте формулирали?
В първата част освен въпроси от общ характер помагащи на ученика да провери дали е усвоил основните понятия, и такива с провокативен характер: „Смятате ли, че въпроса за истината може да бъде решен?”, „Мъдрост срещу агностицизъм или агностицизмът е вид мъдрост?”; във втората въпроси за есе.
7)Какво заглавие да има?
Философия
Александър Димов
* Как би трябвало да изглежда този учебник?
ОтговорИзтриванеКорицата- жълт фон една голяма червена ябълка в центъра леко гризната, а под нея голите Адам и Ева (с листа) гледащи към ябълката ;)
* Какви теми да предлага?
Започваме с първата и най-важна тема за смисъла на живота. После за границите на познанието. Методите на философията. Как да работим с философски текст. Развитието на философията в частните науки- психология, политика, физика. За съществуването на Бог. Античността- златната епоха на философията- Софистът, скептикът, теоретикът. Просвещението- нова надежда за философията. ХХ век- кризата на науките.
* По какъв начин?
Учебникът да изобилства от картинки, които да бъдат анализирани. Практически задачи, които отпращат към видео материали в нета. Поставяне на задачи за анализ на филми и късометражни също. Текстът да не бъде написан сериозно в скучен научен стил, а с повече въображение и хумор. По лежерен стил в съдържанието на материала. Никаква инфо за биографията на някакви философи, а само най-интересното и вълнуващото от учението им с картинки- може и карикатурки. Въобще произведение на изкуството ;)
* Как да е структуриран?
Като списание, което с желание четем
* Какви текстове да включва?
Само фрагменти за сравнителен анализ.
* Какви въпроси и задачи бихте формулирали?
Важно е да са формулирани на езика на ученика доколкото е възможно
* Какво заглавие да има?
Дръзни да знаеш!
Надежда Стойкова- Nadine
Ситуацията май е като тази със съществуващите в момента учебници - нито един няма нищо общо с другия, освен заглавието :)
ОтговорИзтриванеИдеите и на двама ви са много интересни. Стилът е много различен и същевременно и двата проекта имат своя вътрешна логика.
Какво мислят останалите колеги?
Здравейте!
ОтговорИзтриванеЕто няколко предложения и от мен за идеалния учебник!
1. Как да изглежда?
Учебникът трябва да е в ярък цвят с интересна корица, чичто заглвна снимка да поражда любопитство. Задължителна част от него е хубаво да бъдат картинки или снимки, на автори или конкретни моменти, но този нагледен материал да е с хубаво качество, в противен случай по - добре без него.
2. Как да е структуриран?
Главните теми да бъдат отделени и с различен шрифт, а под тях заглавията на уроците.
Самите уроци да започват с въпроси за дискусия свързани с миналите уроци и така да става преходът към настоящия нов урок.След тази малка дискусия да бъде урокът, на който ясно да са отделени важните точки, с различен цвят, а накрая да има схема или табличка, с най - важното, което може да се запомни. Текстът трябва да е написан на стил достъпен и разбираем за възрастта и background, с който разполагат.
3. Какви текстове да включва?
Най - добре оригинални. Ако няма такива би било полезно след всеки урок да има библиография от 3 - 4 заглавия на книги или статии, които са базови, лесно намираеми и свързани с настоящата тема.
4. Какви въпроси и задачи?
Под формата на дискусии и ролеви игри, а не 4 -5 въпроса, които са свързани със взетата тема и са написани като за изпит. Трябва да е нещо , което да се очаква с нетърпение, а не да поражда тягостност или притеснение.
6. Да филостваме, защо пък не!